Navigation Menu+

WOLS (1913-1951) AND MENELAOS KARAGIOZIS, Ι

Posted on Jan 7, 2019 | 0 comments

 

 Σε αυτήν την ιστοσελίδα παρουσιάζουμε αποσπάσματα από το βιβλίο του Ε. Χ. Γονατά, «Wols, Ποιήματα και Αφορισμοί, Ακουαρέλες, Σχέδια, Φωτογραφίες», εκδόσεις Στιγμή, 1983, 2002.

 

 Ο Ε. Χ. Γονατάς γράφοντας ζωγράφισε το 1983, ειδικά για τους Έλληνες, τη ζωή της εξαίρετης τούτης γερμανικής ύπαρξης.

 

Παρουσιάζουμε επίσης ποιήματα του Μενέλαου Καραγκιόζη εμπνευσμένα από το εξαίσιο αυτό βιβλίο.


 

[…]

Από μικρός ο Wols, προικισμένος με σπάνια ευφυΐα και ευαισθησία, έδειξε ιδιαίτερη κλίση προς χίλια δυο πράγματα. Αγαπούσε την εξοχή, τα ζώα, που τα περιποιόταν με στοργή υποδειγματική, τα βιβλία, τη μουσική, τη ζωγραφική,  την αρχιτεκτονική, τα ποτάμια, τον Γαλαξία. Ενδιαφερόταν για την γνώμη των ταπεινών, θαύμαζε την ορθή κρίση τους. Αντίθετα, δεν μπόρεσε ποτέ του να υποφέρει το θόρυβο της κοσμικής ζωής. Είχε πει κάποτε: «Οι άνθρωποι μιλάνε πολύ. Θα ήταν καλύτερα να σωπαίναν όπως τα άλογα…Θα ήθελα να είμαστε δυο άλογα που καλπάζουν στους δρόμους του Παρισιού, που καλπάζουν, καλπάζουν, χωρίς να μιλάνε ποτέ».

[…]

 

 

ΑΣΥΛΟ

Ό,τι είχε γράψει χάθηκε οριστικά

μέσα στο άυλο κι άθλιο άσυλο

 της παρανοητικότητάς του

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

ΕΡΓΑΣΙΑ

Η ζωή του κάθε ανθρώπου

δεν είναι παρά μια υποχρεωτική εργασία

ώσπου (ηθελημένα ή άθελα)

να τον απολύσει ο θάνατος

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Related image

 


 

[…]

Σε ηλικία έντεκα χρονών εξέτρεφε σπανιότατα εξωτικά ψάρια, που ο ζωολογικός κήπος της Δρέσδης δέχτηκε να τα συμπεριλάβει ανάμεσα στους άλλους τροφίμους του. Συντηρούσε κάθε λογής ζώα (που τα ήθελε να είναι και σε ζευγάρια!): κουνέλια, ινδικά χοιρίδια, αμφίβιες σαλαμάνδρες, κάποτε μάλιστα απέκτησε κι έναν ιπποπόταμο. Διέσχιζε τη μισή πόλη μ’ έναν ντενεκέ μαρμελάδας, ένα καλάμι κι ένα δίχτυ που το είχε πλέξει μόνος του, για να ψαρέψει τις καλύτερες νερόψειρες του ζωολογικού κήπου. Του είχε δώσει την άδεια ο διευθυντής Brantes, που του έλεγε: «Μια μέρα θα γίνεις ο διάδοχός μου».

[…]

Image result for wolfgang schulze

 

 

The Others Under the Bridge

 

ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΝΟΜΑΙ

 Όπως ένα λουλούδι που ανθίζει

άδειο από ευγνωμοσύνη και μίσος

κάθε μέρα μεταμορφώνομαι

σε κάτι ζωντανό

εντελώς αδιάφορος

αν θα μ’ εγκρίνει ο θάνατος

ή όχι

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for blossom gif

 

 ΠΟΛΥΤΙΜΟΙ

Να διακοσμείς τους εσωτερικούς σου χώρους

είναι πολύτιμοι

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Related image

 


[…]

Δεκαπέντε χρονών μαθήτεψε κοντά στον ξακουστό Fritz Busch, διευθυντή της Όπερας της Δρέσδης, που, ενθουσιασμένος από το ταλέντο του νεαρού Schulze, τον προορίζει για διευθυντή ορχήστρας.

«Στην Βαρκελώνη, όταν άκουσα ισπανική μουσική, αποφάσισα να μην ξαναπαίξω ποτέ μου σε συμφωνική ορχήστρα και πούλησα το βιολί μου», εξομολογείται αργότερα ο Wols. Και συνεχίζει: «Ο αυθορμητισμός, η ελευθερία της ισπανικής μουσικής, ιδίως τα τραγούδια flamencos, με έκαναν να καταλάβω πόσο ο Wagner ήταν θωρακισμένος μέσα στη βαρειά γερμανική πανοπλία του. Η γερμανική μουσική με καταδυνάστευε. Τότε ένιωσα, για πρώτη φορά, την αυστηρότητα και τη σκληρή πειθαρχία της ορχήστρας.»

[…]

Image result for wolfgang schulze

 

 ΝΟΥΣ

Όταν οι ανοιξιάτικες φυλλωσιές σκαρφαλώνουν

ως τη κορφή της ψυχής, να χαίρεσαι

αλλά μην ξεχνάς πως ο φθινοπωρινός σου νους

προετοιμάζει καταιγίδες πολλές

που δεν θα αργήσουν να ‘ρθουν

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

 


 

[…]

Ο ίδιος λέει: «Ύστερα από μια νιότη τόσο δυστυχισμένη, τόσο κουρελιασμένη, που δεν είχε καμμιά ομοιογένεια, βρέθηκα αντιμέτωπος με κάθε λογής προβλήματα, μέσα στην πιο μέγαλη σύγχυση. Ποτέ δεν κατάλαβα τι γινόταν μέσα μου και τι στον περίγυρό μου, παρ’ όλες μου τις προσπάθειες και το χάρισμα της παρητηρητικότητάς που διάθετω.»

[…]

 

Related image

 

 

Sabine Hettner, Head in hands 1935

 

[…]

Το 1932 πηγαίνει στο Βερολίνο και φοιτά τέσσερις μήνες στο Bauhaus. Σχεδίαζε και ζωγράφιζε από πολύ μικρός, αλλά χωρίς ιδιαίτερη προσήλωση, καθώς το περισκόπιο της ανεξάντλητης περιέργειάς του στρεφόταν αεικίνητο προς τις πιο διαφορετικές κατευθύνσεις.  Ο Moholy-Nagy, ανακαλύπτοντας στον Wols ένα ζωγραφικό ταλέντο τελείως προσωπικό, τον απομακρύνει από τη διδασκαλία, γιατί πιστεύει πως η σχολή δεν έχει πολλά να του προσφέρει, τον παρακινεί να ακολουθήσει το δρόμο του, και τον εφοδιάζει με συστατικά γράμματα για τον Ozenfant, τον Arp, τον Leger, τον Miro. Από το 1932 η ζωγραφική γίνεται για τον Wols αντικείμενο μιας μόνιμης αναζήτησης και ανάγκης για έκφραση, μολονότι πρέπει να έχουμε υπόψη ότι ποτέ του δεν θέλησε να κάνει «τέχνη» με την παραδοσιακή έννοια του όρου, κι ότι αρνήθηκε πεισματικά να κάνει τη ζωγραφική του επάγγελμα, προτιμώντας να ζήσει ως το τέλος την οδυνηρή και πικρή εμπειρία του ανεπάγγελτου ανθρώπου.

[…]

Image result for beauty gif

ΜΑΖΙ

Ομορφιά κι ασχήμια μαζί

μπασταρδεμένες

 ©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for memories gif

ΤΑΧΥΠΛΟΟΣ

Στα ακροδάχτυλα αισθάνεσαι

πόσο γρήγορα περνάει ο χρόνος

ταχύπλοος

βιαστικά μετρώντας τη ζωή σου

σε μέρες σύντομης διάρκειας

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for highspeed gif

 


 

[…]

 

Τον Φεβρουάριο του 1933 γνωρίζεται με τη Ρουμανίδα Grety Dabija, πρώην γυναίκα του υπερρεαλιστή ποιητή Jacques Baron, που θα την παντρευτεί αργότερα. Η Grety από τα πρώτα σχέδια που της έδειξε ο Wols- εκείνη την περίοδο ζωγράφιζε τις «υπερρεαλιστικές» ακουαρέλλες του- πείσθηκε για τη σπάνια δύναμη της τέχνης του. Τον προστατεύει, τον βοηθάει, του δίνει άσυλο. Η επίδρασή της αποδεικνύεται αποφασιστική. Στα είκοσι του χρόνια, ο Wols βρήκε κοντά σ’ αυτή τη γυναίκα, που ήταν δεκαπέντε χρόνια μεγαλύτερή του και είχε ζήσει πάνω από μια δεκαετία στο κέντρο της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας του Παρισιού, μια απρόσμενη, ανέλπιστη επιβεβαίωση. Από κάθε άποψη η  Grety πρέπει να θεωρηθεί σαν μια δύναμη κι ένα κίνητρο που βοήθησαν το ζωγράφο.

 

Related image

 

[…]

Τον Ιούνιο του 1933 ο  Wols πηγαίνει στη Γερμανία για να πάρει το μερίδιό του από την πατρική κληρονομιά, δε μένει όμως πολύ· το ναζιστικό κλίμα του προκαλεί απέχθεια.

 

[…]

 

Image result for photograph gif

 

ΠΕΡΙΒΛΗΜΑ

Μια φωτογραφική μηχανή

που κάποτε την είχα δωρίσει κάπου

(ποιός ήταν αυτός ο κάποιος δεν έχει σημασία)

επέστρεψε μετά από τριάντα πέντε χρόνια

σε μένα

όμως μονάχα το περίβλημά της

όχι ολόκληρη

αναρωτήθηκα τι ν’ απογίναν

οι τόσες τραβηγμένες φωτογραφίες

τα πάμπολλα τοπία

κι οι εκατοντάδες άνθρωποι

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

 

Image result for photograph gif

 

 


 

[…]

 

Το 1935 ξαναγυρίζουν στη Βαρκελώνη, όπου όμως αυτή τη φορά τους περιμένει μεγάλη δυστυχία. Εδώ ισχύουν αυστηρά απαγορευτικά μέτρα εργασίας για τους ξένους., και ο  Wols για να κερδίσει το ψωμί τους φωτογραφίζει σκύλους πολυτελείας και μωρά. Καθώς εξάλλου δεν φρόντιζε να κρύβει τα αντιναζιστικά του φρονήματα, γίνεται στόχος της σκληρής εμπάθειας και καταδίωξης των ναζιστικών μελών του γερμανικού προξενείου. Συντριπτικές αναφορές σε βάρος του διαδέχονται η μια την άλλη· τον κατηγορούν για χρήση ναρκωτικών και για κατασκοπεία· τον εκβιάζουν […]

Λίγες μέρες μετά την αναχώρηση της   Grety, ο  Wols συλλαμβάνεται και φυλακίζεται. Τα αίτια της φυλάκισής του ποτέ δεν διευκρινίσθηκαν εντελώς. […] Μένει περίπου τρεις μήνες κλεισμένος στις φυλακές. Η πρόθεση των ισπανικών αρχών είνια να τον στείλουν με τη βία πίσω στη Γερμανία. […] Νιώθει σαν ζώο πιασμένο στο δόκανο και δε θα απαλλαγεί ποτέ από αυτή την οδυνηρή εμπειρία. «Τον πιο αγνό άνθρωπο της γης τον σπίλωσαν για πάντα, κι αυτό το σαράκι του κατέστρεψε την υγεία· έχασε για πάντα τον ύπνο του και την όρεξη για φαΐ», γράφει η γυναίκα του.

Ο Wols δεν είχε φύγει από τη Γερμανία για πολιτικούς λόγους, αλλά σε πολιτικούς λόγους οφειλόταν η άρνησή του να γυρίσει στην πατρίδα του.

 

[…]

 

 

 

 

Image result for wolfgang schulze

 

Self-Portrait

This is an original 1965 black and white lithograph of a c.1941 drawing by Wols

 

ΑΝΕΠΙΘΥΜΗΤΟΣ

 Αντηχώντας μέσα του η μεγάλη κατάρα:

«στη γενέτειρά σου χώρα

θα θεωρείσαι πάντα ανεπιθύμητος»

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for memories gif

 

ΙΣΤΟΣ

Όλες μου οι αναμνήσεις στροβιλίζονται

σ’ ένα ιστό αράχνης μέσα

τόσο νεκρός είμαι

που οι τάφοι με αποκληρώσαν

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for spiderweb gif

 


 

[…]

Κάτω από τέτοιες συνθήκες και πιέσεις η ζωή του εξόριστου Wols στο Παρίσι ήταν εξαιρετικά δύσκολη και αβέβαιη. Και γινόταν ακόμα πιο δύσκολη, γιατί δεν είχε άδεια εργασίας αλλά ούτε καν ταυτότητα θεωρημένη κανονικά. Οι φάκελοι της γαλλικής αστυνομίας τον είχαν κατατάξει στους ύποπτους ξένους, στους οποίους οι αρχές-απηχώντας τη μεγάλη τότε εχθρότητα της κοινής γνώμης προς όλους τους ξένους, εχθρότητα που οφειλόταν στην επίμονη οικονομική κρίση και την ανεργία που μάστιζαν τη χώρα- θα μπορούσαν να αρνηθούν τη χορήγηση ταυτότητας.

[…]

 

Related image

 


[…]

Η ματιά του περιορίζεται, στενεύει, στέκεται σε μικρά αποσπάσματα, σε θέματα δίχως «θέλγητρο». «Σπανίως ένα αντικείμενο είναι δυσάρεστο…Πρέπει να γνωρίσουμε την ασχήμια, για να γνωρίσουμε την ομορφιά…», γράφει ο ίδος στις σημειώσεις του. Έτσι ο κόσμος των μικρών πραγμάτων, τα ακαλαίσθητα και ασήμαντα μικρά αντικείμενα αποσπούν την προσοχή του. Οι φωτογραφίες αυτής της περιόδου μαρτυρούν την ολοένα αυξανόμενη αδιαφορία του καλλιτέχνη για την ιστορία του εξωτερικού κόσμου. Ο  Wols στρέφεται προς το σκυθρωπό Παρίσι, προς τη σκιά, το ρυάκι, την παρακμή. Αφήνει κατά μέρος τις ανθρώπινες υπάρξεις, τουλάχιστον τις δραστηριότητες και τα πρόσωπά τους: ο δρόμος και η πόλη αντανακλούν συναισθήματα.

Την εποχή αυτή γνωρίζεται με τον Andre Gide και το φίλο του Marc Allegret. Ενδιαφέρεται για τη φιλοσοφία, ιδίως την Κινέζικη, διαβάζει άπληστα τον  Edgar Alan Poe και τον Lautreamont, τον Faulkner και τον Christian Morgenstern, θαυμάζει τον  Chaplin, τον Gandhi, και τον Einstein (που του μοιάζει τόσο πολύ, ώστε σε κάποια διάλεξη τον πέρασαν ότι ήταν γιος του), παίζει ώρες στο μπάντζο του Μπαχ, ερμηνεύοντας την chaconne σε ρυθμό τζαζ, σε απίστευτα γοργό ρυθμό.

 

Artwork Untitled by Wols (Alfred Otto Wolfgang Schulze)

 

 ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ

Όταν γεννήθηκες

από τότε δηλαδή που σ’ εγκατέλειψε η μήτρα

ανέκαθεν αναζητούσες ένα καταφύγιο

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for "traces gif"

ΙΧΝΗ

Όσο πιο πολύ ζεις τόσο περισσότερο θα χάνονται τα ίχνη σου

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for "traces gif"


 

 Με το ξέσπασμα του πολέμου αρχίζει για τον Wols μια νέα μακρά περίοδος δοκιμασιών, ταλαιπωριών και περιπλανήσεων. Στις 7 Σεπτεμβρίου 1939, ημέρα Πέμπτη, οι άρρενες εμιγκρέδες που βρίσκονταν σε γαλλικό έδαφος, ηλικίας από 15 μέχρι 50 ετών, διατάχθηκαν-με επίσημες ανακοινώσεις στον Τύπο- να παρουσιαστούν αμέσως σε διάφορα κέντρα συγκεντρώσεως. Στο Παρίσι, κέντρο συγκεντρώσεως είχε οριστεί το στάδιο Rolland Garros· στις κερκίδες του ο Wols θα ζήσει μια εβδομάδα· εκεί θα συναντήσει και τον Max Ernst. Κλεισμένος, μαζί με εκατοντάδες άλλους, σε βαγόνια προορισμένα για τη μεταφορά ζώων, θα τραμπαλίζεται από το ένα στρατόπεδο συγκεντρώσεως στο άλλο, διασχίζοντας ολόκληρη τη Γαλλία […] Στα στρατόπεδα ο Wols απέκτησε τη συνήθεια να πίνει, συνήθεια που τον κυρίεψε και του έγινε πάθος για την υπόλοιπη ζωή του.

Την ίδια εποχή παίρνει την οριστική απόφαση να αφιερωθεί στη ζωγραφική, και την εκφράζει με τις μικρές ακουαρέλλες και τα σχέδια που έφτιαχνε τις ατέλειωτες νύχτες στα στρατόπεδα συγκεντρώσεως, όπου έμεινε κλεισμένος τους πρώτους δεκατέσσερεις μήνες του πολέμου, χρησιμοποιώντας τετράγωνα χαρτάκια, όχι μεγαλύτερα από την παλάμη του. «Διηγόμαστε τις μικρές γήινες ιστορίες μας σε μικρά κομματάκια χαρτί…Η έκταση της παλάμης είναι ιερή…Πρέπει να περιορίσουμε ακόμα περισσότερο το διάστημα…», γράφει.

Από τότε η ζωγραφική κυριαρχεί στη ζωή του. «Αυτό που κάνουμε, το κάνουμε γιατί δε γίνεται να μην το κάνουμε».

 

Related image

 

 Teeming (Pullulation)

This is an original 1965 black and white lithograph of a c.1940 drawing by Wols

 

 ΟΣΜΗ

Παντού σ’ όλη την έκταση της ποίησης

βασιλεύει μια πρωτοποριακή μυρωδιά

από διάφορα άνθη εξωτικής τέχνης

η οσμή γίνεται και τούτη εφόδιο

για αυτόν που γράφει

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Related image


 

[…]

 Ο Wols δεν βγήκε από το στρατόπεδο συντριμμένος· δεν έχει χάσει κάθε ελπίδα. Διαθέτει, από δω και πέρα, ένα στήριγμα στην πορεία του για την πραγμάτωση του εαυτού του: εγγράφει τη μοίρα του στα σχέδια και στις ακουαρέλλες που «γλιστράνε μέσα από τα δάχτυλά του».

Σχεδιάζει, ζωγραφίζει αδιάκοπα, αναπτύσσοντας μια απίστευτη δραστηριότητα. «Δούλευε, συχνά ξαπλωμένος ανάμεσα σε κόσμο, χωρίς να ενοχλείται από την παρουσία κανενός. Προτού στρωθεί στη δουλειά, έκλεινε σιγά τα δυό του μάτια και περίμενε. “Αυτό που θα ζωγράφιζε”, έλεγε ότι “στοιβαζόταν κάτω από το δεξί του βλέφαρο”», διηγείται η γυναίκα του.

Σχεδίαζε ανθρώπους αιχμάλωτους της γης, ριζωμένους στο έδαφος με δυνατές ρίζες, αλυσοδεμένους ανθρώπους, κλεισμένους μέσα σε κύκλους, όντα ανθρωπομορφικά, φυτά φαλλικά, πληγές-μήτρες, φιδόχορτα, μανδραγόρες.

«Γλιστράει στα κατάβαθα του εαυτού του όπως ο βουτηχτής, και το χέρι του σχεδιάζει όλα αυτά που βλέπει: Ιστούς αράχνης, σπαθόχορτα, δάση από φύκια, τέρατα, μαλάκια, πολιτείες-βουνά, καράβια σπίτια, νησιά, χασάπικα-κοσμηματοπωλεία, σκισμάδες… Η αγάπη, η ευγνωμοσύνη και το μίσος του στροβιλίζονται και σχεδιάζουν. Ομορφιά και ασχήμια εξαφανίζονται».

Ο ίδιος ο Wols, λίγα χρόνια πριν από το θάνατό του, δείχνοντας μια βαθειά σκισμάδα σε ένα πεζοδρόμιο του Παρισιού, είπε: «Αυτή η ρωγμή είναι ένα σχέδιο μου. Αυτή η σκισμάδα είναι κάτι το ζωντανό. Θα μεγαλώνει, θα μεταμορφώνεται κάθε μέρα όπως ένα λουλούδι. Την έχει κάνει κάποια δύναμη που κανείς μας δεν την καταλαβαίνει πραγματικά: η απίστευτη δύναμη της Φύσης […]». Και κάποια άλλη φορά, που τον είχαν προσκαλέσει να μιλήσει για τη ζωγραφική του, είχε πει- αρπάζοντας ένα κούτσουρο και ρίχνοντάς το με ορμή μέσα στα αναμμένα κάρβουνα: «Να ένας πίνακάς μου!».

 

[…]

 

Image result for Wols Dans le sable (enlisé, une seule main surgit)

 

Βρίσκεται πιο κοντά από κάθε άλλη φορά στην αληθινή του κλίση: την ήρεμη και στοχαστική ζωή, την ακινησία, τη μελέτη του εαυτού του. Πλουτίζει τη συλλογή του με όστρακα, με βότσαλα, με παράξενες πέτρες που μαζεύει από το γειτονικό νταμάρι, ακόμα και με ολόκληρους κυβόλιθους που τους ξεκολλάει από το λιθόστρωτο των δρόμων.

Τα οικονομικά των Wols είναι άθλια. Επιζούν χάρη σ’ ένα μικρό βοήθημα που τους στέλνει η «Διεθνής Αμερικάνικη Επιτροπή» της Γενεύης.

[…]

«Τα βράχια», γράφει στις σημειώσεις του, «μπορούν να μας μάθουν, ας έχουν κι αυτά κάτι το πρόσκαιρο, πόσο εφήμεροι είμαστε εμείς οι ίδιοι».

 

[…]

Image result for waves gif

ΒΛΕΜΜΑ

 Αυτοκυματισμός σημαίνει

να φωτογραφίζεις με το βλέμμα σου

τα πόδια της θάλασσας

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for waves gif

 


 

[…]

Ο σκύλος του, ένας αλητάκος, ήταν ο έμπιστός του. Δάγκωσε κάποτε μια βοσκοπούλα στο μπούτι. Η αστυνομία έκανε ανακρίσεις. Ο Wols πλήρωσε αποζημίωση, αλλά ζωγράφισε μια gouache με τριανταφυλλιά και κόκκινα χρώματα, εμπνευσμένη από την πληγή της βοσκοπούλας. […]

 

Image result for "wound gif"

Ο  Wols στη «Δαγκωματιά της βοσκοπούλας» πραγματοποιεί την απίστευτη απεικόνιση της πληγής σαν να εκπληρώνει κάποιο τάμα· ακολουθώντας την εμπρεσιονιστική μέθοδο, παραμελεί την επιφάνεια της εικόνας για να μαζέψει το δέρμα γύρω από την κατακόκκινη πληγή, όπου το αίμα πήζει. Αργότερα στο Παρίσι, το 1951, στο Νοσοκομείο Saint-Antoine που είχε μπει για θεραπεία αποτοξίνωσης, ο Wols  χάρισε στο γιατρό του, τον Δόκτορα Dausset, κάποια ακουαρέλλα που παρίστανε μια πληγή ακόμη πιο δραματική. Αλλά και σε φωτογραφία του, που ο ίδιος είχε τραβήξει το 1936, ο Wols  εμφανίζεται με μια πληγή καλυμμένη με γάζες στο δεξί του μάγουλο. Η πληγή, αυτή η απεικόνιση ενός «αδιάλειπτου πόνου», έχει επιβληθεί. Ο Satre παρέβαλε τη «μεταφυσική»- όπως τη χαρακτηρίζει- στάση του Wols, με την «παναθρώπινη φρίκη που αισθάνεται το ον μέσα στον κόσμο». Ορμώμενος από μια στάση ολοένα και πιο «ριζοσπαστική», ο Wols  επισήμαινε το τραύμα του. Με τα ευαίσθητα ορνιθοσκαλίσματά του χαράζει σε ένα σχέδιο του, όπως πάνω σε ταφόπετρα, το ακόλουθο επίγραμμα: «Από το 1913 ο κόσμος δεν παύει να μου αποδεικνύει πως καμμιά πρόοδος δεν είναι δυνατή, ούτε στη ζωή ούτε στις επιστήμες ούτε στην καρδιά και τη σκέψη», και καθορίζει το έτος με λατινικούς αριθμούς MDCCCCXIII-είναι η χρονιά που γεννήθηκε!

[…]

 

 Poet Jacques Prévert et Jacqueline Laurent, Paris, 1937

 

ΚΗΛΙΔΙΣΜΟΣ

Ο κηλιδισμός του ανθρώπινου είναι

η λύρικη αφαίρεση της νόησης

ραβδοσκοπημένες σκέψεις

σχεδόν υπαρξιακά ανύπαρκτες

πάντα αναζητούσα να βρω το καινούργιο

έψαχνα όμως μονάχα σε παλιατζίδικα

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 


 

 

THE EXHIBITION

 

Image result for "exhibition gif"

 

[…] O Drouin εντυπωσιάζεται από το παράξενο και προσωπικό ύφος του Wols και προτείνει αμέσως να του κάνει μια έκθεση στην Galerie του, στην πλατεία Vendome. Κάτω από την πίεση της γυναίκας του και του φίλου του ο Wols αποφασίζει να δεχτεί […]. Την τελευταία στιγμή πάλι μετανιώνει και παρακαλεί το δικηγόρο Etienne Drugeon να μεσολαβήσει στον Drouin για να ματαιωθεί η έκθεση: «Δεν θέλω να γίνω δημόσιο θέαμα!». Η έκθεση τελικά έγινε τον Δεκέμβριο· δεν είχε επιτυχία. Ο Wols δεν εμφανίζεται στα εγκαίνια. Πρωτύτερα όμως, όπως διηγείται ο Henri Pierre Roche, είχε γυρίσει την έκθεση που του είχαν οργανώσει, με τον έμπιστο σκύλο του αγκαλιά, δείχνοντας κι εξηγώντας του ένα-ένα τα έργα του, και θυμίζοντάς του πως αυτός, μ’ όλο που ήταν σκύλος, τον είχε βοηθήσει, λιώνοντας με τη ζέστη της κοιλιάς του τη σινική του μελάνη, που την είχε κρουσταλλιάσει η παγωνιά.

«Ο κίτρινος σκύλος μου..που ποτίζει όλα τα δένδρα..μου είπε: “η ζωγραφική σου είναι ηλίθια”», γράφει αργότερα σε ένα του ποίημα.

 

Image result for "exhibition gif"

 


 

Παρ’ όλα αυτά πιστεύει στον εαυτό του και την τέχνη του. Είχε επηρεαστεί βαθιά από τα λόγια του Lao-Tseu, του μεγάλου πνευματικού δασκάλου του: «Ο σοφός μοιάζει φτωχός, όμως κρύβει το θησαυρό στην καρδιά του. Δεν εκτίθεται στο φως κι όμως λάμπει. Είναι συνετός όπως εκείνος που διασχίζει ένα ποτάμι το χειμώνα· συγκρατημένος όπως εκείνος που φοβάται τους γειτόνους του· σοβαρός όπως πρέπει να είναι κανείς μπροστά σε ξένους· ταπεινός καθώς ο πάγος που λιώνει· απλός σαν το ακατέργαστο ξύλο· άδειος σαν μια κοιλάδα· σκοτεινός σαν το θολό νερό. Είναι στερημένος από όλα και δε γυρεύει να φαίνεται τέλειος».

[…]

Image result for beauty gif

 ΤΥΦΛΟΣ

Ζωγραφίζει ο τυφλός ό,τι δεν βλέπει

το έργο του αποκαλείται

‹Ακουαρέλλες σκοταδιού›

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Related image

 


 

[…]

Ο Rene Drouin του δίνει ένα μικρό επίδομα κάθε μήνα, για να αγοράζει μουσαμάδες και χρώματα (που αυτός όμως το εξανεμίζει πολύ γρήγορα- το δωμάτιο του ήταν το πανδοχείο των αστέγων, εκείνων που δεν είχαν στον ήλιο μοίρα) τον παροτρύνει να δοκιμάσει τις δυνάμεις του και στο λάδι. «Τότε ο Wols, με λύσσα, με ένα είδος αναρχικής μανίας, αρχίζει να πετάει τα χρώματα στο μουσαμά, να τον σκεπάζει με πιτσιλιές, να κάνει λεκέδες-να ξερνάει τη μεγάλη αηδία του», γράφει η Grety.

[…]

 

Image result for "homeless gif"

 


 

[…]

Την τελευταία περίοδο της ζωής του την περνάει σε μικρά ξενοδοχεία της Rive Gauche, που τα εγκαταλείπει το ένα μετά το άλλο. Δεν πουλάει ούτε γυρεύει να πουλήσει τα σχέδια και τους πίνακές του. Ζει όλο και πιο έντονα, δεν κοιμάται σχεδόν, δεν τρώει, πίνει μονάχα υπερβολικά. Γυρνάει παντού με το μπουκάλι στην τσέπη. Κάνει μακρινούς, ολονύχτιους περιπάτους στο Παρίσι, συντροφιά με το σκύλο του […]

Η υγιεία του Wols όλο και χειροτερεύει από το πιοτό, τη μιζέρια και την υπερένταση που απαιτεί ένα έργο ταυτόσημο με την ίδια του την ύπαρξη.

Ο Sartre γράφει: «Ήταν πεπεισμένος πως τίποτα δεν μπορεί να εκφράσει κανείς χωρίς να καταστραφεί ο ίδιος… Αυτός ο πρίγκιπας-παρίας ζούσε μέρα-νύχτα τη γόνιμη αυτοκτονία του…Ήταν αιώνιος μέσα στην κάθε στιγμή· […]. Καθώς ” τα μικρά κύματα του λιμανιού/που πάνε κι έρχονται/χωρίς ποτέ να είναι τα ίδια”».

Ο Wols γίνεται όλο και πιο απαισιόδοξος. […] «Σήμερα ο Κόσμος μας είναι το Κακό», φωνάζει τον Μάρτιο του 1947. «Το Κακό έγινε η μόνη οικουμενική έκφραση της εποχής μας. Είμαι Γερμανός· είδα το κακό να ξεκινάει από τη Γερμανία. Έφυγα μακριά του. Τίποτα το καλό δε βγήκε από αυτό το πόλεμο εναντίον του χιτλερικού κακού. Ολόκληρη η υδρόγειος σιγά-σιγά διαβρώνεται από την ίδια εξαχρείωση, την ίδια διαφθορά, την ίδια κατάθλιψη που υπήρχαν και στη χιτλερική Γερμανία».

 

[…]

 

 

No automatic alt text available.

FACEBOOK

 

 FIBONACCI

Αφού λοιπόν δημοσιεύθηκε

κι η δέκατη τρίτη ποιητική σου συλλογή

με τίτλο

«ένα δευτερόλεπτο τεμαχισμένο

σε δεκατρία κομμάτια»

λίγο μετά

κατηγορήθηκες για ύποπτη συμπεριφορά

συμπέρασμα 21ου στίχου:

δεν είναι τυχαίο ίσως ότι το 13

ανήκει στους αριθμούς FIBONACCI

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 


 

 

 

product_11334

 

Κοιτάζω στο βάθος των πραγμάτων

θα πει: δε βλέπω παρά ένα, το ίδιο πάντα

πράγμα.

Κοιτάζω βαθιά

θα πει: βλέπω το ένα, το μοναδικό

Wols

 

ΑΚΑΤΟΡΘΩΤΟ

Στα μακρινά βάθη εκεί ζωγραφισμένο

κοιτάζω κάτι σχεδόν ακατόρθωτο

ήμουνα κάποτε, είμαι έως και σήμερα εδώ

μα χάνομαι λίγο πιο πέρα

προς κάποιο διασκεδαστικό κενό

απολαυστικής ανυπαρξίας

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

 

Image result for photograph gif


 

 Ένας κακός χαρακτήρας, άριστα όμως

οργανωμένος,

εξασφαλίζει εύκολα επιτυχίες και οφέλη

πρακτικά

Wols

 

 ΣΚΛΑΒΟΣ

Τι ωφελεί να είσαι οργανωμένος;

κακός οιωνός ο έρωτας

άριστα όμως πήρε η αγάπη

όταν πουλήθηκε

σκλάβος είσαι κι εσύ

του χαρακτήρα σου

εύκολο πράγμα η αποτυχία

δώσε λοιπόν μια πρακτική λύση

στο κάθε πρόβλημα

θα σου εξασφαλίσει μεγάλες επιτυχίες

η απόγνωση

ό,τι σοφό ειπώθηκε

σβήνεται ξεχασμένο

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

 

Richard Peter. 'Dresden After Allied Raids Germany' 1945

 

 Richard Peter
Dresden After Allied Raids Germany
1945

 

ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ

Όπως ένας Γερμανός λυπάται για τον βομβαρδισμό της Δρέσδης

έτσι κι εγώ θλίβομαι όταν θυμάμαι τη μεγάλη πυρκαγιά της Σμύρνης

διαμελισμός μιας χώρας σε Δυτική κι Ανατολική

ίσως αποπροσανατολισμός

μα ούτως ή άλλως, όλα τ’ ανθρώπινα στο τέλος εξαφανίζονται

η απότομη στροφή του γκρεμού

Μικρασιατική καταστροφή

κάποιας μοίρας η αποστροφή

μα ούτως ή άλλως, όλα τ’ ανθρώπινα στο τέλος εξαφανίζονται

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019


 

 

Related image

 Pavillon de l’élégance, 1937

 

Κλεισμένος μέσα

στην ήσυχη συνείδησή μου,

ήμουνα, είμαι και

θα μείνω πιστός

στην επιλογή μου

την πιο βαθειά

Wols

 

ΕΠΙΛΟΓΕΣ

Βλέπω τώρα

τις αλλοτινές επιλογές μου

με μια πιο βαθειά συνείδηση-ματιά

καθώς ήσυχα κείτονται

κλεισμένες μέσα

στο κουτάκι του χρόνου

σ’ ένα ευμετάβλητο παρελθόν

πραγμάτων και προσώπων

εγώ θα μείνω πιστός

στην κάθε ανάμνηση

που δεν έχει ακόμη χαθεί

αλλοίμονο, όσο παράλογη κι αν είναι

πάντα ο ίδιος μοναδικός ορίζοντας

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for " art gif"

 

 

 

 

 


 

 Για τις πληγές σου

ποιος σκοτίζεται;

Wols

 

Απ’ όσα υπάρχουν πάνω στη γη

το πιο ενοχλητικό είναι ο άνθρωπος

Wols

 

ΓΡΑΦΕΙ

Προς το τέλος της ζωής του

ο ποιητής σχεδόν ολότελα

απελπισμένος

γράφει εικονογραφημένα βιβλία

που δεν περιέχουν ούτε μια λέξη

στοχεύοντας αποκλειστικά

σ’ ένα μονάχα κοινό:

τους με πάθος τυφλούς

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Wols [Alfred Otto Wolfgang Schulze]

 

ΣΠΛΑΧΝΑ

Έχω λεπρά κόκκαλα και ρημαγμένα σπλάχνα

τοιχώματα ψυχής μισογκρεμισμένα

κοιμάμαι άστεγος στο πεζοδρόμιο του νου

ποταμόπλοιο καρδιάς κατάντησα και πλέω

οδηγούμενος αποκλειστικά

προς κάποιους καταρράκτες καταραμένους

μορφή κίνησης απόκρυφης ύπαρξης

ο ρυθμός ενός γκρεμού καθώς πλησιάζει

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

 


 

 

Image result for L'homme terrifie

 

L’homme terrifie, 1940

 

Αυτό που κάνουμε, το κάνουμε

γιατί δεν γίνεται να μην το κάνουμε·

όσο πιο λίγα κάνουμε, τόσο λιγότερο

ξεστρατίζουμε·

οι υψηλές επιδόσεις, οι υπερβολικές προσπάθειες

μας απομακρύνουν από την τελειότητα·

η ακινησία

είναι η μόνη αληθινή στάση

και είναι πολύ δύσκολο να την πετύχουμε

 Wols

 

ΠΟΛΥΕΛΑΙΟΣ

Αυτοκτονώ λίγο λίγο

καθημερινά και βασανιστικά

με προσεγμένες δόσεις

καταθλιπτικής ζωής

ώσπου είδα το φως μου

μην αντέχοντας άλλο

να κρεμιέται απ’ ένα πολυέλαιο

άψυχο

σαν σκοτάδι που ηλιογαργαλημένο

 έσκασε στα γέλια

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019


 

Image result for Nicole Boubant

 

 

Nicole Boubant, 1933

 

 ΑΠΟΚΕΦΑΛΙΣΜΕΝΗ

Η αποκεφαλισμένη γυναίκα

πεταμένη στη θάλασσα

δίχως ούτε ένα σωσίβιο

αφημένο κάπου

από τα κυματώδη της μαλλιά πιάστηκε

για να μην πνιγεί

καθώς το αποκομμένο σώμα

βυθιζότανε βαρύ

 ©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for photograph gif

 

 


 

Η γη χωρίς ανθρώπους

μόνο καμιά μικρή καμηλοπάρδαλη

και κάτι σαύρες

που και που μια μικρή ψείρα

μέσα στα φρύγανα

κι απάνω ο μικρός ουρανός·

δε θέλει σκέψη

όνειρο είναι

Wols

 

ΟΠΤΑΣΙΑ

Το να πεθαίνεις με τα μάτια ορθάνοιχτα

δεν είναι κι αυτό ένα είδος οπτασίας;

σαν να πηγαίνει το καλοκαίρι

ο ήλιος διακοπές

για αυτό ξαφνικά συννεφιάζει

και πέφτουν νεροποντές

 ©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

 

Image result for teacher leave them kids alone gif

 

ΚΑΠΗΛΕΙΟ

 «Στο καπηλειό της ποίησης»

του άρεσε να λέει

«βρήκα επιτέλους ένα

αληθινό κρυφό σχολειό

όπου ήμουν ταυτόχρονα

ο μαθητής κι ο δάσκαλος

ολοφανερωμένος»

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

 


 

 

Image result for skin gif

 

ΔΕΡΜΑ

Μεσάνυχτα απόψε

και κάτι παράξενο συνέβη

ξεκόλλησε ένα κομμάτι δέρμα

από πάνω μου

έτσι ένιωσα για λίγες στιγμές

πως ήμουν εγώ η νύχτα

πέρασε γρήγορα η ώρα

ώσπου ξημέρωσε ο ήλιος

γιομάτος σεβασμό για ό,τι είχα γράψει

όσο σκοτεινό κι αν ήταν

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 


 

Image result for isolation gif

 

ΨΥΧΗ

Κάθε φορά που αναγκάζεσαι

να φυγαδεύσεις τη ψυχή σου

ζεις όλο και πιο πολύ απομονωμένος

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for isolation gif

 

ΠΕΡΑΣΜΑ

Με το πέρασμα της σύντομης ζωής

η μοναξιά σού γίνεται έμμονη ιδέα

σαν μια θάλασσα που ναυαγεί

στις ξενυχτισμένες ακτές νησιών ατίθασων

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019


 

 

Image result for isolation gif

ΚΤΗΝΩΔΙΑ

Γαληνεύει πραγματικά ο άνθρωπος

μονάχα όταν καταφέρει να συμφιλιωθεί

μ’ όλο τούτο το βασίλειο της κτηνωδίας

που έχει χτιστεί ολόγυρά του

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019


 

 

Image result for labyrinth gif

 

ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ

 Γλιστράνε αναπάντεχα τα συναισθήματα

πάνω στο αρχέγονο κόκκαλο

έτσι κι εσύ ανακαλύπτεις καινούργιες γωνιές

στον ψυχικό σου λαβύρινθο

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 


 

 

Image result for blood and sperm gif

ΚΟΚΤΕΗΛ

Η πόρνη τούτη μου άρεσε

γιατί είχε καρφιά πάνω στα βυζιά της

έτσι μάτωνα κάθε φορά

που την μπαλαμούτιαζα

με ηδονίζει βλέπετε

όταν αίμα και σπέρμα

αναμιγνύονται

σ’ ένα μεθυστικό κοκτέηλ

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

 

Image result for blood and sperm gifImage result for blood and sperm gif

 


 

Image result for hope and despair gif

ΑΛΛΗΛΟΒΟΗΘΕΙΑ

Με το πέρασμα του χρόνου

έμαθε να εφαρμόζει ένα

σύστημα αλληλοβοήθειας

μεταξύ ελπίδας κι απελπισίας

κάτι σαν απόκρυφο μονοπάτι

ή ίσως πετρόχτιστο γιοφύρι

σ’ απόκρυμνη πλαγιά

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 


 

 

Image result for sunbeam gif

 

 

ΗΛΙΑΧΤΙΔΑ

Όλα όσα μου φανέρωσε η ζωή

δεν ήταν παρά ορνιθοσκαλίσματα

πάνω σε μια ταφόπετρα

γεννήθηκα τυφλός μέσα στο φως

και πεθαίνω όπως η ηλιαχτίδα τούτη

η απομακρυσμένη στα σκοτάδια

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

 


 

Image result for utopia gif

 

ΟΥΤΟΠΙΑ

Είδα μια πεταλούδα ν’ αυνανίζεται

κι ηδονήθηκα τόσο που εκσπερμάτωσα

πεοζωγράφισα δηλαδή την ουτοπία

του ανθρώπινου έρωτα

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

 


 

 

Image result for breastfeed gif

ΕΜΠΝΕΥΣΗ

 Ορμώμενος σεξουαλικά από

μια ποιητική έμπνευση

χύμηξα πάνω στο χαρτί που έγραφα

και βύζαξα με ριζοσπαστικό τρόπο

τους θηλυκόστιχους εκείνους

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 


 

 

Image result for devour gif

 

ΟΜΟΡΦΙΑ

 Όλα όσα έγραψα θα κατασπαραχθούν

απ’ την αδηφάγο ομορφιά τους

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for devour gif

 


 

ΠΕΤΡΟΨΑΡΟ

 Φρόντισε να μην εκτίθεσαι στο φως

όπως ένα πετρόψαρο που λάμπει

καθώς διασχίζεται

από τη βυθένια του θάλασσα

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for pulverize gif

 

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Κονιορτοποιείται μεσ’ τη τέχνη η ψυχή μου

καθώς στο τέλος η φύση καταντά να γίνει

μαθηματικά

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for pulverize gif

 

 


 

ΣΚΙΑ

Η αρχαία καταγωγή σας νάτη

σέρνεται πίσω μου

σαν μια απόκληρη σκιά

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for be born gif

 

ΑΥΤΟΚΑΤΑΣΤΡΕΦΕΣΑΙ

 Γεννιέσαι σημαίνει πως αρχίζεις

να αυτοκαταστρέφεσαι

τίποτα άλλο

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for be born gifImage result for be born gif

 


 

ΑΣΤΕΓΟΣ

Υπάρχεις άστεγος κάτω από τον ήλιο

σαν ένα φεγγάρι μισοσκότεινα φωτεινό

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

 

Image result for circus gif

ΤΣΙΡΚΟ

Είμαι ο διευθυντής (Ευρωπαϊκής καταγωγής)

του Κινέζικου τσίρκου

υπογράφω αυτόγραφα δίχως να έχω γράψει

ούτε ένα ποίημα

ζωγράφισα πάνω στα κύματα

το πορτραίτο των ανέμων

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for circus gifImage result for circus gif

 

[…]

Η ιδέα όμως του τσίρκου, κι όταν ακόμα ο ίδιος παραιτήθηκε από κάθε επιδίωξη πρακτικής εφαρμογής της, δε φαίνεται να απονεκρώθηκε ποτέ μέσα του. Όταν τον ρώτησαν, λίγα χρόνια προτού πεθάνει, τι προσπαθεί να κάνει, ρίχνοντας εκπληκτικές χρωματικές μάζες πάνω στο μουσαμά του, απάντησε: «Δεν ξέρω τι κάνω· είμαι μια αμοιβάδα. Το μόνο που ξέρω είναι ότι πάω για ύπνο κάθε μέρα στις πέντε το πρωΐ. Αγαπώ τον Louis Armstrong, την κινέζικη φιλοσοφία και το τσίρκο».  Και δείχνοντας με την πίπα του τον κόσμο που καθόταν στον εξώστη της «Rhumerie Martinquaise» έβαλε τα γέλια: «Να το Τσίρκο!», είπε. «Τα πάντα στο βουλεβάρτο είναι τσίρκο. Η Βουλή, το Βρετανικό Κοινοβούλιο, το Κρεμλίνο και το Αμερικάνικο Κογκρέσο είναι τσίρκο. Στη ζωή καθένας φτιάχνει για τον εαυτό του το δικό του τσίρκο. Όταν δεν κάθομαι να πιω ρούμι, πηγαίνω να δω ένα αληθινό τσίρκο, το “Χειμερινό Τσίρκο”, αλλά αυτό δεν έχει αρκετά γρήγορο ρυθμό. Θα ήθελα να κάνω ένα τσίρκο με πολύ γρήγορο ρυθμό».

[…]

CIRCUS⊗CIRCUMSTANCES⊕CIRCUS⊗CIRCUMSTANCES

 

Image result for circus gifImage result for circus gif

 


 

 

ΞΕΧΑΣΜΕΝΟΣ

Σε περίπου έξι δισεκατομμύρια χρόνια

από τώρα

όταν ο ήλιος θα πάψει να υπάρχει

εγώ ο τότε ολότελα ξεχασμένος

θα υπενθυμίσω στα εναπομείναντα άστρα

την υπαρξιακή μου δύναμη

υπεράνω θανάτου και ζωής

 ©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

 

Image result for drunk gifImage result for drunk gif

ΡΟΥΜΙ

Είμαι ο τέλεια μεθυσμένος δάσκαλος

που έμαθε σε λίγες μύγες

πως θα κολυμπάνε μέσα σ’ ένα

μπουκάλι γιομάτο ρούμι

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for flies gif

 


 

 Αφού οι κινήσεις της γης και τ’ ουρανού

είναι τόσο περιορισμένες

σκέψου πόσο μετρημένες θα ’πρεπε να είναι

οι κινήσεις του ανθρώπου

που είναι ένα τίποτα μπροστά στον ουρανό

και τη γη…

είμαι μοναχικός

περπατώ μαζί τους

κανείς δεν το παίρνει είδηση

WOLS

 

 

Οι μοναχικές κινήσεις του ανθρώπου

σκέψου πως η γη περπατάει πάνω σου

τόσο περιορισμένος είναι ο ουράνιος νους μας

νεφελώματα-σκέψεις φαίνονται μπροστά

στον απέραντο ορίζοντα σαν ένα τίποτα

κι εσύ δεν παίρνεις είδηση

πως η ανυπαρξία σ’ έχει ήδη περικυκλώσει

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Related image

 

 


 

 Για τις πληγές σου

ποιός σκοτίζεται;

WOLS

 

ΑΠΩΝ

Είσαι σχεδόν το είναι

ίδιο δίδυμο πλάσμα ταυτόσημο

υπομονετικά να ελπίζεις

αίρεση πνευματική, αυθαίρεση

ολική καθαίρεση συναισθημάτων

ψυχική κατάρρευση

ολοκλήρωση

απελπισμένες πνοές

νωθρός ο νους

πανευτυχής είσαι παντού απών

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

 

Ελπίδα και υπομονή

είναι σχεδόν το ίδιο

WOLS

Image result for "traces gif"

 

 


 

Αδιαφορώ αν ο Θεός

παριστάνεται με κύκλους

ή με μια ευθεία γραμμή·

δε γίνεται όμως

να παριστάνεται με πρόσωπα

WOLS

 

ΑΠΕΙΡΟΒΛΗΤΟΣ

Έχοντας πρόσωπο χαρακωμένο

από τις τόσες σου απελπισίες

παριστάνεις ένα θεό ευθυγραμμισμένο

αδιαφορείς πλήρως απειρόβλητος

δεν γίνεται όμως

άλλη αιωνιότητα ν’ αντέξεις

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for "lines and circles gif"

 

 

 

 

 


 

Δεν μπορούμε να δούμε το Απόλυτο

(το αφανέρωτο, το αφηρημένο)·

από τις κινήσεις όμως που προκαλεί, πρέπει

να καταλάβουμε.

Ανήκουμε στους κύκλους που αναταράζει.

WOLS

 

ΑΦΑΝΕΡΩΤΟ

Μόνο τις αφηρημένες κινήσεις

ενός θεού τόσο προκλητικού

καταλαβαίνει ο νους μας

κι οτιδήποτε αφανέρωτο

τον αναταράζει

ας αντικρίσουμε λοιπόν για πρώτη φορά

με γυμνό μάτι

τους απόλυτους κύκλους

εκεί ανήκουμε

δεν μπορούμε να γίνουμε γραμμές

πρέπει όμως

 ©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for "traces gif"

 

 


 

Σε κάθε νέα εποχή ή αναγέννηση

δε μετράνε μόνο τα καινούργια πράγματα

αλλά επίσης, και κυρίως, ο τρόπος που

βλέπουμε τα παλιά

WOLS

 

ΥΠΑΡΞΗ

Τα καινούργια πράγματα

κοιτάζοντάς σε

κυρίως ο τρόπος του βλέμματος

αναγεννούνται μέσα σου

εσύ λανθασμένα νομίζεις

πως πλησιάζει μια καινούργια εποχή

δεν μετράει μονάχα η ύπαρξη

αλλά κι ο θάνατος με κάτι ζωντανό

πρέπει να εξισωθεί

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for "wound gif"

 


 

 Η επιθυμία για διαιώνιση

ή για να δώσουμε μορφή σε κάτι

είναι μια κούφια επιθυμία

είναι ένα ασήμαντο «σπορ»

WOLS

 

ΠΛΑΝΗ

Η ποίηση είναι ένα ασήμαντο σπορ

κούφια μπάλα πιασμένη

σε δίχτυ τρυπημένο από το χρόνο

η επιθυμία να διαιωνίσεις κάθε επιθυμία σου

άμορφη δόση ζωής

σε κάτι άυλο πίστεψες

τι πλάνη η απελπισία που νιώθεις

κουφόψυχος ο νους γκρεμισμένος

καταπλακώνει τις σκέψεις

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for "wound gif"

 

 


 

Το πάθος, ακόμα κι όταν κατευθύνεται στραβά

πάντα έχει κάποια αξία.

Το να μην έχουμε κανένα πάθος απαιτεί

μεγάλη αρετή

WOLS

 

ΠΑΘΟΣ

Είναι άραγε το πάθος αρετή;

απαιτεί μεγάλες αξίες

η ζωή ενός ινδικού χοιρίδιου

μονάχα όταν τη κατανοήσεις

κατευθύνεσαι πάντα προς

κάποια στραβή πορεία

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for "wound gif"

 


 

 Το σύμπαν φανερώνεται

μέσα από ατέλειωτους κύκλους,

όλα τα στοιχεία κινούνται κυκλικά·

για να πεισθείς κοίταξε το νερό

ο κόσμος υπάρχει μέσα από ρυθμούς.

WOLS

 

ΡΥΘΜΟΣ

Το σύμπαν ατέλειωτο

κινείται προς ό,τι υπάρχει

μέσα μας ως ρυθμός

κυκλικά φανερώνονται

οι γραμμές του

κοίταξε τις βουνοκορφές

έτσι απλά θα σε πείσει ο κόσμος

πως νερουλιάζεις

συννεφιασμένο στοιχείο ομίχλης

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

Image result for "wound gif"


 

Γεννιόμαστε-πεθαίνουμε

βγαίνουμε απ’ το απόλυτο μηδέν-

ξαναγυρίζουμε σ’ αυτό

περίεργο!

Πριν είμαστε τίποτα

μετά είμαστε τίποτα

δίχως κανέναν

πάει, αυτό ήταν!

κανείς δεν καταλαβαίνει

(το αποτέλεσμα μέτριο).

WOLS

 

ΑΡΓΙΑ

Πεθαίνουμε δίχως να γεννηθήκαμε ποτέ μας

τσάμπα βγήκαμε έξω από τη μήτρα

φυλακισμένοι στο άπειρο

ξαναγυρίζουμε εκεί

σε κάποιο απόλυτο τίποτα

περίεργο ταξίδι

δίχως κανένα συνοδό

αυτό ήταν! τώρα κατάλαβα επιτέλους

ο συνοδηγός τυφλώθηκε

μέτριο αποτέλεσμα κι η μοίρα μηδενισμένη

κανείς πεφωτισμένος σωτήρας

ζήτησα άφεση αμαρτιών

κι οι νεκροθάφτες με ειρωνεύτηκαν

ο τάφος-εξομολογητήριο ήταν κλειστός

κατεβασμένα ρολά κι η ταμπέλα έγραφε:

«…λόγω αργίας»

έφτασα αργοπορημένος

όμως τι να απόγιναν οι μοίρες;

μάλλον λοξοδρομήσανε

©Menelaos Karagiozis, Hellenic Poetry, 2019

 

 

Image result for "exhibition gif"

 

 


 

[…] Αντιμετωπίζοντας τον κίνδυνο να τυφλωθεί από την κατάχρηση του αλκοόλ δέχεται, την άνοιξη του 1951, να υποβληθεί σε θεραπεία αποτοξίνωσης στο νοσοκομείο Saint-Antoine. Βγαίνει από το νοσοκομείο με νέες δυνάμεις. Η κατάσταση του έχει καλυτερέψει. Το μπουκάλι με το ρούμι εξαφανίστηκε από την τσέπη του, και δεν κάπνιζε πια παρά μόνο δύο πίπες την ημέρα. […] Κι ο Wols, που πριν από τέσσερα χρόνια είχε πει: «μένω άγρυπνος όλη τη νύχτα, γιατί μου είναι αδύνατον να αντικρύσω τα αντικείμενα στο φως της ημέρας», τώρα κατέβαινε κάθε πρωΐ από τα χαράματα στον κήπο, να δει το φως της ανατολής. Πίστευε πως δεν θα αργούσε να γιατρευτεί ολότελα.

 

DEATH LOADING

Related image

ON LIFE

 

Πέθανε ξαφνικά την 1η Σεπτεμβρίου 1951 στο Παρίσι, στο ξενοδοχείο Montalembert, από τροφική δηλητηρίαση, φτωχός και χωρίς να προφτάσει να γνωρίσει τη δόξα.

Η γυναίκα του διηγείται: «Τον έπιασε άξαφνα, αργά τη νύχτα, μεγάλη πείνα. Έψαξα στο φανάρι. Βρήκα λίγο αλογίσιο κιμά, και του τον έψησα. Τον καταβρόχθισε στο λεπτό. Την επόμενη τον πιάσανε πόνοι. Τον πήγαμε στο νοσοκομείο. Δεν είχαν τελειώσει οι διακοπές. Υπήρχε έλλειψη γιατρών. Η κατάστασή του χειροτέρεψε. Πέθανε μεσημέρι· στις δώδεκα παρά τέταρτο, με τα μάτια ανοιχτά».

 

 


 

 

 

 

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>