Navigation Menu+

HELLENIC SCULPTURE, ΜΠΕΛΛΑ ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ (1902-1992)

Posted on Jun 21, 2017 | 0 comments

 

 

 

IN THIS WEBPAGE OF HELLENIC POETRY WE CONTINUE OUR JOURNEY WITH THE WRITINGS OF ANASTASIOS DRIVAS.

THIS TIME  HIS ESSAY: SCULPTURE, PUBLISHED IN Ο ΛΟΓΟΣ, ΧΡ. Α’, ΤΧ. 1 (ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 1930)

WILL TAKE US TO ATHENS AND PARIS AND TO THE SCULPTURE OF ΜΠΕΛΛΑ ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ.

 

ΟΣΟ ΠΙΟ ΠΟΛΥ ΜΕΛΕΤΑ ΚΑΝΕΙΣ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΔΡΙΒΑ ΟΛΟ ΚΑΙ  ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΕΙ ΠΟΣΟ ΤΡΟΜΑΧΤΙΚΗ ΑΠΩΛΕΙΑ ΗΤΑΝ Ο ΑΚΟΜΑ ΠΙΟ ΤΡΟΜΑΧΤΙΚΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ.

ΣΕ ΛΙΓΕΣ ΜΟΝΟ ΓΡΑΜΜΕΣ:

«ΑΛΛΑ ΚΑΙ Η «ΜΑΚΕΤΤΑ ΔΙΑ ΜΝΗΜΕΙΟΝ» […] (ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΚΑΘΗΜΕΝΗ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΦΙΓΟΥΡΑ, ΠΑΝΩ ΣΕ ΜΙΑ ΑΡΧΑΪΚΗ ΣΤΗΛΗ, Μ’ ΕΛΑΦΡΑ ΚΛΙΣΗ ΤΟΥ ΚΕΦΑΛΙΟΥ ΑΡΙΣΤΕΡΑ)  ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΣΕ ΕΡΓΑ ΥΠΑΙΘΡΟΥ, ΕΙΝΑΙ ΣΠΑΝΙΟ ΔΕΙΓΜΑΓΙΑ ΕΠΙΤΑΦΙΟ ΜΝΗΜΕΙΟ. Σ΄ΕΝΑ ΥΠΑΙΘΡΟ ΟΠΩΣ ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ, ΠΟΥ ΛΑΜΠΕΙ ΑΠΟ ΚΑΘΑΡΟ ΚΑΙ ΑΦΘΟΝΟ ΦΩΣ ΤΙΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ, ΜΙΑ ΤΕΤΟΙΑ ΙΔΕΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ, ΜΙΑ ΤΕΤΟΙΑ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΕΚΤΕΛΕΣΕΩΣ, ΤΑΙΡΙΑΖΕΙ ΑΠΟΛΥΤΑ Σ’ ΑΥΤΟ-ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΘΟΡΥΒΕΙ ΜΕ ΑΧΡΗΣΤΑ ΒΑΡΗ […] ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΠΑΡΑΦΩΝΕΙ ΜΕ ΤΟ ΓΥΡΩ ΤΟΠΙΟ ΟΠΟΥ ΘΑ ΒΡΕΘΕΙ ΜΙΑ ΜΕΡΑ.»

(ΣΕ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΛΙΓΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ) ΑΦΗΝΕΤΑΙ ΝΑ ΕΝΝΟΗΘΕΙ Η ΕΠΕΡΧΟΜΕΝΗ ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΡΙΒΑΝΤΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΠΟΥ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΠΕΦΕΡΑΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΑΣ ΠΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΟ 1950 ΚΑΙ ΜΕΤΑ. «Σ΄ΕΝΑ ΥΠΑΙΘΡΟ ΟΠΩΣ ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ, ΠΟΥ ΛΑΜΠΕΙ ΑΠΟ ΚΑΘΑΡΟ ΚΑΙ ΑΦΘΟΝΟ ΦΩΣ ΤΙΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ» ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΑΝ ΠΟΛΕΙΣ-ΤΕΡΑΤΑ. Η ΔΕ “ΑΝΑΠΤΥΞΗ” ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ, ΕΙΔΙΚΑ ΑΠΟ ΤΟ 1990 ΚΑΙ ΜΕΤΑ, ΜΕ ΤΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ ΠΟΥ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΚΑΝ ΣΤΑ ΝΗΣΙΑ, ΚΑΙ ΤΑ CHARTER FLIGHTS (ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΑ ΚΟΤΕΡΑ),  ΚΑΤΕΣΤΡΕΨΕ ΣΕ ΜΕΓΑΛΟ ΒΑΘΜΟ ΚΑΙ ΤΟ ΑΙΓΑΙΟΠΕΛΑΓΙΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ. ΠΟΣΕΣ ΚΑΙ ΠΟΣΕΣ ΟΜΟΡΦΕΣ ΠΑΡΑΛΙΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΑΦΗΚΑΝ ΓΙΑ ΝΑ ΦΤΙΑΧΤΟΥΝ ΜΑΡΙΝΕΣ ΓΙΑ ΚΟΤΕΡΑ ΚΑΙ ΑΓΚΥΡΟΒΟΛΙΑ ΣΚΑΦΩΝ.  ΕΤΣΙ ΔΕΝ ΜΠΕΤΟΝΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ ΜΟΝΑΧΑ ΟΙ ΠΟΛΕΙΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑ (ΚΑΠΟΤΕ ΠΑΝΕΜΟΡΦΑ) ΠΑΡΑΛΙΑΚΑ ΧΩΡΙΟΥΔΑΚΙΑ.

ΚΑΙ ΩΣ ΣΥΝΗΘΩΣ (ΟΠΩΣ ΣΥΝΕΒΗ ΑΛΛΩΣΤΕ ΚΑΙ ΣΕ ΑΡΚΕΤΕΣ ΑΛΛΕΣ ΧΩΡΕΣ) Η ΠΕΡΙΒΑΝΤΟΛΟΓΙΚΗ ΑΥΤΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΣΥΝΟΔΕΥΤΗΚΕ ΠΡΩΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΚΑΙ ΥΣΤΕΡΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ.

ΜΕ ΤΕΛΙΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΟ ΒΑΘΜΙΑΙΟ ΚΑΙ ΣΤΑΔΙΑΚΟ (ΑΛΛΑ ΟΛΟ ΚΑΙ ΠΙΟ ΤΑΧΥ) ΧΑΣΙΜΟ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΨΥΧΗΣ.

ΚΙ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΤΑ ΕΠΕΦΕΡΕ ΚΑΤΑ ΜΕΓΑΛΟ ΒΑΘΜΟ ΑΥΤΟ ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ, ΑΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΟ ΚΙ ΑΜΕΛΕΤΗΤΟ (ΕΩΣ ΚΙ ΑΜΥΑΛΟ) ΑΝΟΙΓΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΔΥΤΙΚΟΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ. ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΠΟΥ ΤΟΣΟ ΠΟΛΥ ΕΙΧΑΝ ΦΟΒΗΘΕΙ ΟΙ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΣΟΦΟΙ (ΑΛΛΑ ΕΛΑΧΙΣΤΟΙ) ΠΟΙΗΤΕΣ ΜΑΣ ΟΠΩΣ ΑΣ ΠΟΥΜΕ Ο ΕΛΥΤΗΣ Ή Ο ΣΑΡΑΝΤΑΡΗΣ.

ΚΑΙ ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΦΤΑΣΕΙ ΑΚΟΜΗ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ ΑΛΛΑ ΑΚΟΜΗ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ΒΡΙΣΚΟΜΑΣΤΕ ΜΟΝΑΧΑ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΤΗΣ.

ΓΙΑ ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΛΟΙΠΟΝ, ΕΙΔΙΚΑ ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΠΡΟΣΤΕΘΗΚΕ ΚΙ ΕΝΑ ΑΛΛΟ ΜΕΓΑΛΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ, ΑΥΤΟ ΤΗΣ ΣΥΡΙΑΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ, ΤΙ ΘΑ ΑΠΟΜΕΙΝΕΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ. ΙΣΩΣ ΜΟΝΑΧΑ ΜΕΡΙΚΑ ΓΛΥΠΤΑ ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ.


 

Ραφτοπούλου Μπέλλα (1902 – 1992) Κόρη, 1931 Πέτρα , 64 x 36,5 x 27,5 εκ.

 

 

Image result for μπελλα ραφτοπουλου

 Ραφτοπούλου Μπέλλα
(1902 Αθήνα – 1992 Αθήνα)

Άρχισε τις σπουδές της στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας κοντά στον Θωμά Θωμόπουλο και με Αβερώφεια υποτροφία συνέχισε στην Ακαδημία Γκραντ Σωμιέρ στο Παρίσι κοντά στον Αντουάν Μπουρντέλ (1927-1930). Παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα στο εργαστήριο του Δημήτρη Γαλάνη. Επέστρεψε στην Αθήνα το 1930 και έγινε μέλος της “Ομάδας Τέχνη”. Ταξίδεψε στην Ιταλία, τη Γερμανία, τη Μεγάλη Βρετανία και τις χώρες της Βαλκανικής και το 1945 εγκαταστάθηκε οριστικά στο Παρίσι. Ξεκίνησε την εκθεσιακή της δραστηριότητα με ατομική έκθεση το 1930 στην γκαλερί Στρατηγοπούλου και ακολούθησαν ατομικές στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ το 1980 οργανώθηκε αναδρομική παρουσίαση του έργου της στην Εθνική Πινακοθήκη. Παρουσίασε επίσης έργα σε πλήθος ομαδικών εκθέσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, μεταξύ των οποίων τα Σαλόν του Κεραμικού και της Νέας Γλυπτικής στο Παρίσι, εκθέσεις με την Ομάδα Τέχνη, οι Μπιενάλε της Βενετίας το 1934 και το 1940, η Διεθνής Έκθεση του Παρισιού το 1937 και Πανελλήνιες.

Η καλλιτεχνική πορεία της Μπέλλας Ραφτοπούλου είναι πορεία προς αφαιρετικές διατυπώσεις, χωρίς ωστόσο να απορρίψει εντελώς την οπτική πραγματικότητα. Δουλεύοντας κυρίως την πέτρα, την οποία λάξευε απευθείας, ασχολήθηκε με τη γυναικεία μορφή, αλλά και με ζώα ή πουλιά. Στα πρωιμότερα έργα της η ρεαλιστική απόδοση απηχεί τα διδάγματα του δασκάλου της και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμη και του Ροντέν, ενώ στις συνθέσεις της κυριαρχεί η καμπυλόγραμμη απόδοση και η μετωπικότητα. Σταδιακά το ύφος της έγινε πιο αφαιρετικό και οι μορφές πιο σχηματοποιημένες, το βάθος των έργων περιορίστηκε και οι έντονες καμπυλότητες έδωσαν τη θέσης τους σε γεωμετρικά και οργανικά στοιχεία και πιο επίπεδη απόδοση, με αποτέλεσμα τα έργα της να αποκτήσουν τεκτονικό χαρακτήρα. Εκτός από τα μεγάλα γλυπτά σε πέτρα δημιούργησε επίσης μικρές αφαιρετικές, εξπρεσιονιστικές συνθέσεις από χαλκό και μολύβι με βάση ή φόντο από σχιστόλιθο και θέματα εμπνευσμένα από την ελληνική μυθολογία, καθώς και μετάλλια. Ασχολήθηκε επίσης με τη χαρακτική, ιδιαίτερα με την ξυλογραφία, ακολουθώντας στην απόδοση των συνθέσεων το ύφος των γλυπτικών της έργων, ενώ την περίοδο 1925-1927 συνεργάστηκε με το ζεύγος Σικελιανού για τις Δελφικές Εορτές, σχεδιάζοντας ενδυμασίες και κινήσεις χορευτών εμπνευσμένες από αρχαία ελληνικά αγγεία. ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ

Μάρκος Αυγέρης, Μπέλλα Ραφτοπούλου και Θράσος Καστανάκης στον κήπο του Musèe d\’ Antibes

Image result for μπελλα ραφτοπουλου

Θέμα του εικαστικού προγράμματος 2009 ήταν η παρουσίαση του έργου της διεθνούς Ελληνίδας καλλιτέχνιδας του Απόδημου Ελληνισμού Μπέλλας Ραφτοπούλου, που έζησε και εργάστηκε στο Παρίσι.

Παρουσιάστηκαν 11 μεγάλα και 20 μικρά γλυπτά και 97 σχέδια με θέμα τις Δελφικές Εορτές και ανήκουν στην συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης της Ελλάδας

Επιμέλεια-οργάνωση-σχεδιασμός έκθεσης: Έφη Ανδρεάδη, Κριτικός τέχνης

Κατά τα εγκαίνια της έκθεσης ( Σάββατο 10 Οκτωβρίου), οργανώθηκε ημερίδα με θέμα Προπολεμική γενιά Ελλήνων καλλιτεχνών στο Παρίσι.  

Συμμετείχαν:

Πρύτανης Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ

Έφη Ανδρεάδη, ιστορικός τέχνης

Εμμανουήλ Μαυρομάτης, καθηγητής-ιστορικός τέχνης

Όλγα Μετζεφού, επιμελήτρια Εθνικής Πινακοθήκης

Διάρκεια έκθεσης: 10 Οκτωβρίου-10 Νοεμβρίου 2009

 

Image result for μπελλα ραφτοπουλου

 […]

ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ, ΟΠΟΥ ΕΦΟΙΤΗΣΕ ΣΤΗ ΣΧΟΛΗ ΜΠΟΥΡΝΤΕΛΛ, ΚΑΠΟΥ ΤΕΣΣΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ, ΜΕ ΥΠΟΤΡΟΦΙΑ ΠΟΥ ΠΗΡΕ ΑΠ’ ΤΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΜΑΣ ΚΑΤΟΠΙΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ, ΑΝΑΜΦΙΒΟΛΩΣ ΔΕΝ ΒΓΗΚΕ ΖΗΜΙΩΜΕΝΗ. ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΕ ΤΟ ΤΑΛΕΝΤΟ ΤΗΣ ΜΕ ΓΝΩΣΕΙΣ, ΠΟΥ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΟΥΣ ΤΟ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΘΑΡΑ, ΣΤΙΣ ΣΠΟΥΔΕΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΕΞΕΘΕΣΕ.

[…]

ΕΔΟΥΛΕΨΕ ΕΧΟΝΤΑΣ ΥΠ’ ΟΨΕΙ ΤΗΣ, ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΠΟΥ ΜΑΣ ΑΦΗΣΑΝ ΚΟΡΥΦΑΙΟΙ ΤΕΧΝΙΤΕΣ (ΡΟΝΤΕΝ, ΜΠΟΥΡΝΤΕΛΛ, ΜΑΓΙΟΛ, ΝΤΕΣΠΙΩ), ΣΕ ΜΙΑ ΣΕΙΡΑ ΑΠΟ ΑΘΑΝΑΤΑ ΕΡΓΑ, ΟΠΩΣ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ ΚΙ’ ΕΜΕΙΣ ΤΟ ΔΥΣΚΟΛΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ. ΜΕΛΕΤΩΝΤΑΣ ΟΙ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΣΟΦΟΙ ΑΥΤΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑΚΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΟΣ, ΚΑΙ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΟΜΕΝΟΙ ΤΙΣΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΠΑΝΩ ΣΤΗ ΦΥΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΣΩΜΑ, ΕΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΑΝ ΕΝΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΖΩΝΤΑΝΟ , ΣΤΑΘΕΡΟ ΚΑΙ ΠΟΛΥΤΙΜΟ, ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΝΕΟ ΤΑΛΕΝΤΟ ΠΟΥ ΕΡΧΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗ ΦΙΛΟΔΟΞΙΑ ΝΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΠΡΟΑΓΑΓΕΙ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΤΟΥ ΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ. ΚΑΙ Η ΔΙΣ ΜΠΕΛΛΑ ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ, Η ΑΛΛΟΤΕ ΜΑΘΗΤΡΙΑ ΤΟΥ Κ. Θ. ΘΩΜΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΜΑΣ, ΑΠ’ Ο,ΤΙ ΕΙΔΑΜΕ ΣΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ, ΜΑΣ ΕΠΕΙΣΕ ΠΩΣ ΕΚΟΠΙΑΣΕ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΓΙΑ ΕΝΑ ΤΕΤΟΙΟ ΓΟΝΙΜΟ ΙΔΑΝΙΚΟ.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΔΡΙΒΑΣ, Ο ΛΟΓΟΣ, ΧΡ. Α’, ΤΧ. 1 (ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 1930) ΣΣ. 32-33.

 

 

[…] ΚΑΤΕΛΗΞΕ ΣΤΗΝ ΑΠΛΟΤΗΤΑΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΜΑΖΩΝ, ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΗ ΠΛΕΟΝ ΟΠΩΣ ΔΩΣΕΙ ΜΟΡΦΗ-ΜΟΡΦΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ-ΣΤΑ ΠΛΑΣΜΑΤΑ ΤΗΣ. ΕΤΣΙ ΕΚΛΕΙΣΕ ΤΟΝ ΚΥΚΛΟ ΤΗΣ ΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΤΗΣ.

ΑΠ’ ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΕΡΓΑ, ΞΕΧΩΡΙΖΟΥΝ ΑΠΟΛΥΤΑ Η «ΜΑΚΕΤΤΑ ΔΙΑ ΜΝΗΜΕΙΟΝ» ΚΙ’ ΕΝΑ ΚΕΦΑΛΙ «Η ΕΙΡΗΝΟΥΛΑ». ΞΕΦΕΥΓΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΜΙΑΣ ΣΠΟΥΔΗΣ. ΘΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΤΩ ΛΟΙΠΟΝ ΝΑ ΜΟΛΗΣΩ ΜΟΝΧΑ ΓΙΑ’ ΑΥΤΑ, ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΚΡΥΒΩ ΤΗΝ ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΜΟΥ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΟΥ ΜΑΣ ΕΔΕΙΞΕ.

ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΜΑΛΙΣΤΑ […] ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΓΝΩΜΗ ΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ. ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΚΛΗΡΟ Ή ΤΡΑΧΥ ΣΤΟ ΜΟΝΤΕΛΑΡΙΣΜΑ ΤΟΥ, ΕΧΕΙ ΚΑΙ ΣΤΥΛΙΖΑΡΙΣΜΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ. ΜΕ ΑΠΛΟΠΟΙΗΜΕΝΑ ΕΠΙΠΕΔΑ, ΕΠΛΑΣΕ ΕΝΑ ΚΕΦΑΛΙ, ΟΠΟΥ ΤΑ ΔΙΑΦΟΡΑ ΜΕΡΗ ΤΟΥ, ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΕΝΑ ΣΥΝΟΛΟ ΗΡΕΜΟ, ΠΕΙΘΑΡΧΗΜΕΝΟ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΙΚΟ. ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ, ΕΚΤΕΛΕΣΜΕΝΗ ΜΕ ΧΕΡΙΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ.

[…]

ΑΛΛΑ ΚΑΙ Η «ΜΑΚΕΤΤΑ ΔΙΑ ΜΝΗΜΕΙΟΝ» […] ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΚΑΘΗΜΕΝΗ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΦΙΓΟΥΡΑ, ΠΑΝΩ ΣΕ ΜΙΑ ΑΡΧΑΪΚΗ ΣΤΗΛΗ, Μ’ ΕΛΑΦΡΑ ΚΛΙΣΗ ΤΟΥ ΚΕΦΑΛΙΟΥ ΑΡΙΣΤΕΡΑ. ΤΟ ΝΤΥΜΕΝΟ ΣΩΜΑ ΤΗΣ, ΔΕΝΕΙ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΝ ΟΓΚΟ ΤΗΣ ΣΤΗΛΗΣ ΟΠΟΥ ΕΧΕΙ ΣΤΑΘΕΙ, ΕΝΑ ΣΥΝΟΛΟ, ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΕΝΟ ΣΩΣΤΑ ΣΤΙΣ ΔΙΑΙΡΕΣΕΙΣ ΤΟΥ, ΟΡΓΑΝΙΚΟ ΚΑΙ ΓΙΟΜΑΤΟ. ΑΠΛΟ ΣΤΗΝ ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΟΥ, ΜΕ ΜΟΝΤΕΛΑΡΙΣΜΑ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΣΕ ΕΡΓΑ ΥΠΑΙΘΡΟΥ, ΕΙΝΑΙ ΣΠΑΝΙΟ ΔΕΙΓΜΑΓΙΑ ΕΠΙΤΑΦΙΟ ΜΝΗΜΕΙΟ. Σ΄ΕΝΑ ΥΠΑΙΘΡΟ ΟΠΩΣ ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ, ΠΟΥ ΛΑΜΠΕΙ ΑΠΟ ΚΑΘΑΡΟ ΚΑΙ ΑΦΘΟΝΟ ΦΩΣ ΤΙΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ, ΜΙΑ ΤΕΤΟΙΑ ΙΔΕΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ, ΜΙΑ ΤΕΤΟΙΑ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΕΚΤΕΛΕΣΕΩΣ, ΤΑΙΡΙΑΖΕΙ ΑΠΟΛΥΤΑ Σ’ ΑΥΤΟ-ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΘΟΡΥΒΕΙ ΜΕ ΑΧΡΗΣΤΑ ΒΑΡΗ […] ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΠΑΡΑΦΩΝΕΙ ΜΕ ΤΟ ΓΥΡΩ ΤΟΠΙΟ ΟΠΟΥ ΘΑ ΒΡΕΘΕΙ ΜΙΑ ΜΕΡΑ.

Η ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ, ΙΣΩΣ ΝΑ ΚΛΕΙΣΕΙ ΑΥΡΙΟ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙ ΚΑΜΜΙΑ ΑΓΟΡΑ. ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΑΡΔΙΩΣΕΙ. ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΤΙΚΟ ΚΟΙΝΟ ΕΙΝΑΙ ΣΤΡΑΜΜΕΝΟ ΣΗΜΕΡΑ ΑΛΛΟΥ. ΜΕΣΑ Σ’ ΕΝΑ ΘΟΡΥΒΟ ΠΑΝΤΟΕΙΔΩΝ ΕΚΘΕΣΕΩΝ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΚΛΥΣΕΙ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ, ΗΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟΝ Η ΔΙΚΗ ΤΗΣ ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΤΥΧΗ ΠΟΥ ΤΗΣ ΑΞΙΖΕ. ΦΤΑΝΕΙ ΠΟΥ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΕ ΟΡΙΣΜΕΝΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ , ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΟΠΟΙΩΝ ΕΠΗΡΕ  ΜΙΑ ΘΕΣΗ ΚΑΛΗ. ΕΙΝΑΙ ΚΙ’ ΑΥΤΟ ΠΟΛΥ ΣΕ ΜΕΡΕΣ ΤΟΣΟ ΑΦΩΝΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ, ΚΑΙ ΤΟΣΟ ΠΟΝΗΡΕΣ.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΔΡΙΒΑΣ, Ο ΛΟΓΟΣ, ΧΡ. Α’, ΤΧ. 1 (ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 1930) ΣΣ. 32-33.

ΜΠΕΛΛΑ ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ

 

1. ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ

 

Μεταξύ 1902-1910

Γεννιέται στην Αθήνα (για το έτος γέννησής της οι πηγές διαφωνούν µεταξύ τους).

1921

Συµµετέχει µε εφτά τοπιογραφίες στην έκθεση του Συλλόγου των νέων εν Αθήναις καλλιτεχνών. 

 

1924

Συµµετέχει µε πίνακες ζωγραφικής στην «Έκθεση των 10», στο Λύκειο Ελληνίδων. 

 

1926

Αποφοιτά από τη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (σπουδές γλυπτικής κοντά στον καθηγητήΘωµά Θωµόπουλο), έχοντας αποσπάσει το πρώτο βραβείο γλυπτικής και την ΑβερώφειοΥποτροφία για σπουδές στο Παρίσι.

1925-1927

Συνεργάζεται µε το ζεύγος Σικελιανού, στο πλαίσιο της προετοιµασίας των ∆ελφικών Γιορτών. Μελετώντας παραστάσεις σε αρχαία ελληνικά αγγεία, σχεδιάζει κινήσεις και ενδυµασίες χορευτών.

1926-1930

Φοιτά στο Παρίσι, στην Académie de la Grande Chaumière, στο εργαστήριο του Émile-AntoineBourdelle. Τον τελευταίο χρόνο ασχολείται και µε τη χαρακτική στο εργαστήριο του ∆ηµήτρη Γαλάνη.

1926

Συµµετέχει σε έκθεση στο Salon des Tuileries, στο Παρίσι.

 

1927

Συµµετέχει σε έκθεση στην Association des Artistes et Gens des Lettres στο Παρίσι.

 

1928-1930

Συµµετέχει στις ετήσιες εκθέσεις στο Salon des Tuileries, στο Παρίσι.

1930

Επιστρέφει στην Ελλάδα.∆ιοργανώνεται η πρώτη της ατοµική έκθεση στην Αίθουσα Στρατηγοπούλου, στην Αθήνα.

1931

Συµµετέχει σε έκθεση στο Ζάππειο ως µέλος της οµάδας Τέχνη.

 

1933

Συµµετέχει σε έκθεση ως µέλος της οµάδας Τέχνη.

 

1934

Συµµετέχει στην Biennale της Βενετίας ως µέλος της οµάδας.

Τέχνη

 

1935

Συµµετέχει στην Biennale της Βενετίας. Συµµετέχει σε έκθεση στην Αθήνα ως µέλος της οµάδας Τέχνη.

 

1936

Συµµετέχει σε έκθεση στη Σόφια (;) ως µέλος της οµάδας Τέχνη. Συµµετέχει στην έκθεση «Γυναικεία Καλλιτεχνική ∆ηµιουργία» του Γυναικείου Συλλόγου Γραµµάτων και Τεχνών , στην Αθήνα.

 

1937

Συµµετέχει σε έκθεση στη Θεσσαλονίκη ως µέλος της οµάδας Τέχνη. Επιστρέφει στο Παρίσι.Συµµετέχει στην Exposition Internationale de Paris και της απονέµεται το Diplôme d’ Honneur.Ταξιδεύει στην Ευρώπη, την Αµερική και τα Βαλκάνια µέχρι την έκρηξη του Β’ Παγκοσµίου Πολέµου.

1938

Συµµετέχει στην Ετήσια (Α΄) Πανελλήνιο Καλλιτεχνική Έκθεση, στην Αθήνα.

1939

Συµµετέχει στην Β΄ Πανελλήνιο Καλλιτεχνική Έκθεση, στην Αθήνα. Συµµετέχει στην έκθεση «International Women Art Exhibition» στο Riversi de Museum, στηΝέα Υόρκη.Με την έκρηξη του Β΄ Παγκοσµίου Πολέµου επιστρέφει στην Ελλάδα.

1940

Συµµετέχει σε έκθεση στη Θεσσαλονίκη ως µέλος της οµάδας Τέχνη. Συµµετέχει στη Γ΄ Πανελλήνιο Καλλιτεχνική Έκθεση, στην Αθήνα. Συµµετέχει στην Biennale της Βενετίας.

1945

Εγκαθίσταται µόνιµα στο Παρίσι.

1947

Συµµετέχει στην Πανελλήνιο Καλλιτεχνική Έκθεση, στην Αθήνα.Συµµετέχει στο Salon des Indépendants, στο Παρίσι.Συµµετέχει στη ∆ιεθνή Έκθεση, στο Κάιρο.Συµµετέχει σε έκθεση, στο Λονδίνο.

1947-1948

Συµµετέχει σε έκθεση της Union des Femmes Peintres et Sculpteurs στο Παρίσι.

1948

Συµµετέχει στην Πανελλήνιο Καλλιτεχνική Έκθεση, στην Αθήνα και κερδίζει το τρίτο βραβείογλυπτικής. Συµµετέχει στο Salon des Indépendants στο Παρίσι.

 

1949

Συµµετέχει στο Salon des Indépendants,στο Παρίσι.

1950

Συµµετέχει στην «Exposition des Artistes Grecs à la Cité Universitaire» στο Παρίσι.

 

1951

Συµµετέχει στο Salon des Indépendants, στο Παρίσι.

1953

Συµµετέχει στην έκθεση «Sept Sculpteurs Grecs»στο Petit Palais στο Παρίσι. Διοργανώνεται ατοµική της έκθεση στη Galerie Jacob, στο Παρίσι. Συµµετέχει στην Biennale de la Sculpture à Middelheim Parc στην Αµβέρσα.

ACADEMIA

 

 

Image result for μπελλα ραφτοπουλου

 

ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΣΧΕΔΙΑ ΑΠΟ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΓΓΕΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΕΛΦΙΚΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ (1925-1927)

Image result for μπελλα ραφτοπουλου

 

 

1954

Συµµετέχει στο Salondes Indépendants ,στο Παρίσι.

1955

∆ιοργανώνεται η ατοµική της έκθεση «Sculptures en taille directe de Bella Raftopoulou» στο Musée Picasso του Château Grimaldi στην Αντίµπ της Γαλλίας. Το ίδιο Μουσείο αγοράζει το έργο της Αδάµ και Εύα. Συµµετέχει στην έκθεση «Artistes étrangers en France» στο Petit Palaisστο Παρίσι.

 

1956

Συµµετέχει στην «Exposition Internationale de Sculpture Contemporaine» στο Musée Rodin, στο Παρίσι.

 

1957

Εκθέτει στη World House Gallery, στη Ν. Υόρκη.

 

1958

Συµµετέχει στην έκθεση «Tauromachies» στην Galerie Paul Cézanne, στο Παρίσι.

1959

Συµµετέχει στην έκθεση «Sept Sculpteurs Grecs deParis» στο Petit Palais, στο Παρίσι.

1960

Συµµετέχει στην Exposition Internationale στο Musée d’ Art Moderne, στο Παρίσι.

1961

Συµµετέχει στην έκθεση «Les Revenants» στο Musée Picasso, στην Αντίµπ. Εκθέτει στο Musée Rodin, στο Παρίσι.

1962

Συµµετέχει στην έκθεση «Sculpteurs et Peintres Grecs de Paris»στο Musée d’ Art Moderne, στο Παρίσι. Συµµετέχει στην Exposition Internationale στο Musée d’ Art Moderne,στο Παρίσι και της απονέµεται το Μετάλλιο της πόλης του Παρισιού. Συµµετέχει στην έκθεση «Sculpture» στο Musée du Havre. Συµµετέχει στην έκθεση «Les petits bronzes» στο Musée d’ Art Moderne, στο Παρίσι. Συµµετέχει στην έκθεση «Le relief» στην Galerie XX e siècle. Συµµετέχει στο Salon de la Jeune Sculpture στο Παρίσι.

 

1963

Συµµετέχει στην έκθεση «Les petits bronzes»στην Galerie Α. G. Συµµετέχει στην έκθεση «Portrait de l’ oiseau qui n’ existe pas» στο Musée d’ Art Moderne στο Παρίσι. Συµµετέχει σε έκθεση στην Galerie ΙVLaYalla, στην Καλιφόρνια της Αµερικής.

1964

Συµµετέχει στην έκθεση «L’ histoire du busteau XX  e siècle» στο Musée Bourdelle, στο Παρίσι. Συµµετέχει σε έκθεση, στη Στουτγκάρδη.

1965

Συµµετέχει στην 1η ∆ιεθνή Biennale Γλυπτικής  µε τίτλο «Παναθήναια της σύγχρονης Γλυπτικής», στον Λόφο των Μουσών στην Αθήνα.Συµµετέχει σε έκθεση στην Γκαλερί Μέρλιν .Συµµετέχει στη Fédération Internationale, στην Αθήνα.

1967

Συµµετέχει στη Θ΄ Πανελλήνιο Καλλιτεχνική Έκθεση, στην Αθήνα.

1968

Συµµετέχει σε έκθεση στο Mont Canisy Deauville µε την οµάδα Le Hallier .

1969

Συµµετέχει στην Ι’ Πανελλήνιο Καλλιτεχνική Έκθεση, στην Αθήνα. Συµµετέχει σε έκθεση, στην Κολωνία της Γερµανίας.

1970

Συµµετέχει σε έκθεση στην Galerie Pétrides, στο Παρίσι.

1971

Συµµετέχει σε έκθεση στο Musée du Gobelins.

 

1972

Συµµετέχει σε έκθεση στο Bonneville Le Touquet µε την οµάδα Le Hallier .Συµµετέχει σε έκθεση στο Palazzo Delle Esposizioni , στη Ρώµη.

1973

Συµµετέχει σε έκθεση, στο Ζάππειο.

1974

Συµµετέχει σε έκθεση στις Salas de Esposiciones del Dir. General de Belles Artes, στη Μαδρίτη. Συµµετέχει στην έκθεση «Le Bestiaire» στο Maison de la Monnaie et Médailles στο Παρίσι. Συµµετέχει στην έκθεση «Grandes Femmes – Petits Formats»στο Iris Clert Cristofle micro-salonστο Παρίσι. ∆ιοργανώνεται ατοµική της έκθεση στην C. R. E. P. E. S.,στη Vincennes. ∆ιοργανώνεται η ατοµική της έκθεση «Bella Raftopoulou. Mythologie. Ardoises – Plombs –Plexiglas» στην Galerie στο Παρίσι. Henri Bénézit .

1975

∆ιοργανώνεται ατοµική της έκθεση στην Galerie Simon Chaye, στο Honfleur. υµµετέχει στην Πανελλήνιο Καλλιτεχνική Έκθεση, στην Αθήνα.

1978

Συµµετέχει στην έκθεση «108 Portraits de l’ oiseau que n’ existe pas» στο Musée National d’  Art Moderne -στο Παρίσι. Centre G. Pompidou. Συµµετέχει στην Α΄ Triennale Européene de Sculpture (Α΄ Τριετής Ευρωπαϊκή Έκθεση Γλυπτικής), στο Παρίσι.

1979

Συµµετέχει στην Έκθεση Συγχρόνου Κατοικίας , στο Ζάππειο.

1980

∆ιοργανώνεται µεγάλη αναδροµική έκθεση του έργου της από την Εθνική Πινακοθήκη και το Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου.

1981

Συµµετέχει σε έκθεση στο Musée Picasso, στην Αντίµπ.

1983

Εκδίδεται το έργο της: «Μπέλλα Ραφτοπούλου. Ελεύθερα σχέδια από Ελληνικά αγγεία για τις  ∆ελφικές γιορτές, 1925-192, µε επιµέλεια του Εµµ. Μαυροµάτη και πρόλογο του Αγγ.Σικελιανού.

 

Για τις καλλιτεχνικές δραστηριότητες που ακολουθούν µοναδική πηγή αποτέλεσε το χρονολόγιο εκθέσεων (Α/Α 3, φάκελος 860, «Μπέλλα Ραφτοπούλου», Αρχείο Τ. Σπητέρη, Τελλόγλειο Ίδρυµα Τεχνών), που βρέθηκε συνηµµένο στο δεύτερο δακτυλόγραφο βιογραφικό (Α/Α 2). Τα στοιχεία που ακολουθούν δεν έχουν ταυτιστεί από άλλες βιβλιογραφικές πηγές.

 

1983

Cyrano de Bergerac (;).

1984

Εκθέτει στο Centre François Villon,στην Enguen les Bains. Συµµετέχει στην έκθεση «33 Artistes Grecs de Paris» στην Galerie Sculptures στο Παρίσι. Συµµετέχει στην Exposition Balzac  µε την οµάδα Logos. L’ Agora Grecque (;).

1985

Συµµετέχει στην «VIστο Musée Bourdelle, στο Παρίσι. Exposition Internationale du petit Bronze». Συµµετέχει στη Federation Internationale, στη Βενετία. Συµµετέχει σε έκθεση στο ∆ηµαρχείο 11ου ∆ιαµερίσµατος , στο Παρίσι. Συµµετέχει σε έκθεση στο ∆ηµαρχείο του Montreuil. 

1986

Συµµετέχει στη Federation Internationale.

1987

Συµµετέχει στην έκθεση «Dieux et Deesses» στο Musée Bourdelle, στο Παρίσι.Συνεργάζεται µε το ίδρυµα La Monnaie de Paris Bronze για τη φιλοτέχνηση µεταλλίων.

 

1989

Της απονέµεται το Μετάλλιο της πόλης του Παρισιού.

1990

Της απονέµεται το Μετάλλιο της Πόλης της Νυρεµβέργης. Της απονέµεται το Μετάλλιο της Ακαδηµίας Αθηνών .∆ωρίζει το σύνολο της ακίνητης περιουσίας της στην Εθνική Πινακοθήκη. Το εργαστήριό της στην Αθήνα µετατρέπεται σε µουσείο (Γλυπτοθήκη Μπέλλα Ραφτοπούλου).

22/08/1992

Πεθαίνει στην Αθήνα µετά από εγκεφαλικό επεισόδιο.

27/08/1992

Κηδεύεται µε δαπάνη του ελληνικού κράτους.

 

 

ΑΥΤΟΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΑ

Image result for μπελλα ραφτοπουλου

 

 

ΖΕΥΓΑΡΙ

Image result for μπελλα ραφτοπουλου

 

 ΔΥΟ ΦΙΛΕΣ

Image result for μπελλα ραφτοπουλου

 

 

GRAVURES

Image result for μπελλα ραφτοπουλου

 


ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ART-ACT@TELLAS

ΕΙΚΑΣΤΙΚΟ

ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ

ΕΛΞΕΥΣΙΣ

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

ITEANET

ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ

 

 

Leave a Reply to Anonymous Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *